טיפול בפוסט טראומה – דרכי הטיפול הנפוצות

כולנו היינו עדים לאירועים הקשים שפקדו את מדינת ישראל ב-7 באוקטובר. הנזקים כתוצאה מאירועים שכאלה אינם ניתנים להערכה אך ורק באמצעות מספר הנרצחים, הפצועים או החטופים - אלא שיש גם את הנזק שעובר "מתחת לרדאר", עליו לא מרבים לדבר בערוצי התקשורת: פוסט טראומה כתוצאה ממלחמה.
טיפול בפוסט טראומה

שתפו:

Facebook
WhatsApp

מי שנכח באירועים של אותו היום או בלחימה בעזה וחווה מצבים מסכני חיים, ייתכן שחווה לאחר החזרה תופעות שלא הכיר בעבר כמו:

  • חשיבה חוזרת ונשנית על הטראומה (“פלשאבקים”)
  • חרדות שצפות ברגעים מסוימים של היום, או לאורך כל היום
  • תחושה כללית שהטראומה מלווה את האדם בכל רגע ורגע במהלך היום

 

אם הזדהיתם לפחות עם חלק מהתופעות הללו, או שאובחנתם כפוסט טראומתיים, את המדריך הבא הכנו בדיוק עבורכם. איך לטפל בפוסט טראומה בדרך האפקטיבית ביותר? כיצד ניתן, לצד התסמינים הללו לכל הפחות להשיג הרגשה טובה יותר ולחיות לצד הטראומה – למרות שזה מצב מורכב ומאוד לא פשוט? את כל דרכי הטיפול, נפרט במאמר הבא.

מה זה PTSD / פוסט טראומה?

פוסט טראומה היא מונח שבשנים האחרונות, בין היתר בעקבות דיסאינפורמציה שמתרוצצת ברשתות החברתיות – הפך להיות מעט מטעה. יש לא מעט אנשים, שבטוחים שפוסט טראומה היא חרדה שנובעת כתוצאה מאירוע מרתיע שקרה בעבר (למשל – אירועי ה-7 באוקטובר, גם אם לא נכחתם שם בעצמכם אלא רק שמעתם דרך התקשורת). עם זאת, כדי להעניק סיוע וטיפול ראוי נדרש להבחין בין חרדה שהתעוררה כתוצאה מאירוע לבין פוסט טראומה קלינית (PTSD) שלה יש השלכות על כל תחומי החיים, למשך עשרות שנים קדימה.

פוסט טראומה, בשונה מתופעות אחרות נובעת מאירוע חורץ גורלות שקרה בחיים של המטופל – כמו חשיפה לאירועים קשים בשדה הקרב, או חוויה של כמעט מוות. אירוע זה, יוצר אצל האדם זיכרון חוזר ונשנה של הטראומה, ממש כאילו אותו אדם חווה את אירוע שוב ושוב מתרחש בחייו. המוח למעשה, מאז אותו אירוע החל לתפוס את העולם בצורה אחרת, כמקום מסוכן, ולכן תחושות המתיחות והדריכות נמצאות אצל אותו אדם כל הזמן ומבלי שיש לו/לה שליטה על כך. לעתים, פוסט טראומה מתעוררת גם בחלומות ומופיעה כסיוטים, התעוררות באמצע הלילה, הזעות ובמקרים אחרים כהתקפי חרדה במהלך היום.

מהם התסמינים לפוסט טראומה?

חשוב להדגיש שכדאי לבחון כל מקרה לגופו ובכל מקרה אין להסתמך על מידע כללי אלא להתייעץ עם רופא. כאן, ריכזנו עבורכם את התסמינים הנפוצים על מנת שתוכלו לקבל הכוונה כללית:

זיכרון מחדש של הטראומה

  • פלאשבקים – זיכרונות חיים או תחושות שמרגישות כמו לחיות מחדש את האירוע הטראומטי
  • סיוטים – חלומות מעיקים על הטראומה
  • מחשבות חודרניות – מחשבות לא רצויות ומטרידות על האירוע
  • תחושות גופניות – תגובות גופניות לתזכורות של הטראומה, כגון הזעה, בחילה או רעד

הימנעות מחשש בלתי מודע להתעוררות הפוסט-טראומה

  • הימנעות מתזכורות לטראומה – יכול לכלול אנשים, מקומות, פעילויות או חפצים שמזכירים לאדם את הטראומה
  • מחשבות ורגשות שליליים – תחושת ניתוק מאחרים, תחושת חוסר תקווה או חוסר תחושה, תחושת אשמה או בושה
  • אובדן עניין בפעילויות שבעבר היו מהנות
  • קושי לזכור חלקים מהאירוע הטראומטי

עוררות

  • להיבהל בקלות – קופצנות או מבוהל בקלות
  • הרגשה מתוחה, על המשמר או על הקצה – הרגשה שאתה צריך להיות כל הזמן ערני לסכנה
  • מתקשים להתרכז – מתקשים להתמקד במשימות או לזכור דברים
  • מתקשים להירדם או להישאר לישון – התעוררות תכופה או שיש סיוטים
  • עצבנות והתפרצויות כעס – תחושת תסכול או כעס בקלות
  • ערנות יתר –  שמירה מתמדת על סכנה

שינויים שליליים בקוגניציה ובמצב הרוח

  • מחשבות ואמונות שליליות – מחשבות שליליות על עצמך, על העולם או על העתיד
  • האשמה מעוותת של עצמי או אחרים – האשמת עצמך או אחרים באירוע הטראומטי
  • חוסר עניין בפעילויות – אובדן עניין בפעילויות שבעבר היו מהנות
  • מרגיש מנותק או ניכור מאחרים – הרגשה שאתה לא מתחבר לאנשים אחרים
  • קושי לחוות רגשות חיוביים – תחושת חוסר יכולת להרגיש שמח, אוהב או מלא תקווה

 

התסמינים שנכתבו, יכולים להשתנות בחומרה ובמשך מאדם לאדם. אנשים מסוימים עשויים לחוות את כל ארבעת אשכולות, בעוד שאחרים עשויים לחוות רק מעטים. הסימפטומים עשויים גם להתחיל זמן קצר לאחר האירוע הטראומטי או שלא יופיעו במשך חודשים או אפילו שנים לאחר מכן. שוב נזכיר, שאבחון חייב להתבצע על ידי איש מקצוע המוסמך לכך.

דרכי טיפול נפוצות בפוסט טראומה

שיטות טיפול נפוצות בפוסט טראומה נוהגות לחלק את התהליך ל-2 סוגים של טיפולים: טיפול קצר טווח וטיפול ארוך טווח. זאת, כאשר הטיפול לטווח הקצר נועד על מנת להקטין את הכאב הנפשי של המטופל לאחר הלחימה (או האירוע הטראומתי), וכדי להחזיר את הנפש לתפקוד גבוה יותר תוך זמן קצר ככל הניתן. לעומת זאת, הטיפול לטווח הארוך נועד כדי לסייע למטופל להפחית את התסמינים במהלך היום ולאפשר טיפול שוטף שיהפוך את החיים של האדם הסובל מפוסט טראומה, לחיים נורמליים ולתפקוד רגיל.

איך נראה טיפול ראשוני לאחר חוויה טראומתית?

בדרך כלל הטיפול הראשוני בפוסט טראומה יכלול כמה שלבים, כאשר השלב הראשון והאלמנטרי ביותר הוא הגעה לחדר מיון על מנת לטפל בפציעות גופניות אם קיימות, והתמודדות עם תגובות חרדה. זה יתבצע, באמצעות שיטות כמו ונטילציה, נוכחות משפחה או אנשים קרובים על מנת להרגיע את המטופל, ומתן הרגעה ראשונית דרך מדיטציה, דמיון מודרך או שיטות אחרות שהתגלו כאפקטיביות במצבים מן הסוג הזה.

טיפול בפוסט טראומה – הטיפול שלאחר מכן

בהמשך הטיפול, יישקל שימוש בטיפול תרופתי. זאת בהתאם לתסמינים שמתפתחים, כמו דיכאון או חרדה, בהתאם לאופי ההתקפים ועוצמתם ועוד. הטיפול התרופתי יכול לכלול תרופות ממשפחת ה-SSRI או ה-SNRI, קנאביס רפואי, חומרים פסיכדליים כדוגמת ה-MDMA ועוד.

כגישה טיפולית ארוכת טווח, מקובל להשתמש באחת מהשיטות הבאות כדי לטפל באנשים עם תסמיני פוסט טראומה:

טיפול ממוקד טראומה – ייחודיות השיטה טומנה במיקוד שלה בזכרונות הטראומתיים, בפחדים ובמחשבות הקשורות לאירוע הטראומתי. הדגש בטיפול זה, הוא בעיבוד מחדש של הזיכרון הטראומתי והפחתה של הסבל הנלווה אליו.

טיפול קוגנטיבי התנהגותי (CBT)שיטת ה-CBT צברה תאוצה נרחבת בעולם, הנזקפת הודות ליעילותה לא רק בטיפול בפוסט טראומה אלא גם בדיכאון מז’ורי ובהפרעות שונות כגון חרדה ופוביות שונות. בשיטה זו, המטופל לומד לזהות ולשנות את המחשבות וההתנהגויות החדשות שהתפתחו אצלו בגוף בעקבות הטראומה ובמבט חודר לנסות ולאמץ התנהגויות חדשות, שיותר מיטיבות עם המצב החדש. כך, ניתן להשיג שיפור בהתמודדות היומיומית עם הסימפטומים ולאפשר אורח חיים תקין יותר.

טיפול בחשיפה ממושכת (PE) – במסגרת הטיפול, המטופל חשוף בהדרגה ובצורה מבוקרת לגורמים שמעוררים את החרדה והטראומה, על מנת להפחית את תגובת החרדה לאותם גורמים.

טיפול בשיטת EMDR – שיטה שבה המטופל נחשף בהדרגה ובצורה מבוקרת לגורמים שמעוררים את החרדה והטראומה. זאת במטרה להפחית את תגובת החרדה לאותם סימפטומים ולהתמודד איתם בצורה יותר טובה בפעם הבאה.

טיפול ע”י חומרים פסיכואקטיביים – בהתאם למצב המטופל ולתגובת הגוף לחומרים, ניתן להשתמש בחומרים כמו MDMA, קטמין ופסילוציבין כדי להקל על סימפטומים של התסמונת הפוסט טראומתית. על ידי שימוש בחומרים אלה, ניתן להשיג צמצום של חווית החרדה ועיבוד של הטראומה באופן שיגביר את האמפתיה וההבנה העצמית.

תרפיה זוגית ומשפחתית – טיפול נלווה לשאר הטיפולים בפוסט טראומה, חשוב לא פחות הוא תהליך שמסייע למשפחה להבין כיצד להתמודד עם המצב החדש. זה לא סוד שכשאדם שרוי במצב הזה, אין הדבר קשה רק לו – אלא גם לכל מי שנמצא בסביבה שלו. בדיוק לשם כך, נולדה לה התרפיה הזוגית והמשפחתית שמעניקה ערך מוסף גם מהזווית הזו. התרפיה מתמקדץ בשיפור התקשורת והדינמיקות בתוך המשפחה או בזוגיות, בסיוע לחברי המשפחה או בני/בנות הזוג להבין ולתמוך זה בזה כדי לעבד את הטראומה בצורה טובה יותר.

איך בוחרים את שיטת הטיפול הנכונה לי?

מטבע הדברים, כל פוסט טראומה לובשת צורה אחרת. אז כדי לבחור את שיטת הטיפול הנכונה עבורכם, חשוב שתשקלו מספר גורמים שמשפיעים על אופן הטיפול הנכון לכם. בראש ובראשונה, חשוב שתדעו האם קיימת אצלכם פוסט טראומה מאובחנת או שמא מדובר על חרדה מסוג אחר שנבעה כתוצאה מהאירוע. אופן הטיפול עצמו תלוי בגורמים כמו חומרת הסימפטומים וההשפעה שלהם על חייכם, ההעדפות האישיות שלכם והציפיות מהטיפול וגם מבחינה תקציבית. טיפול נכון ויעיל, יכול להוביל אתכם לחיים שקטים יותר – וכן, גם אם כרגע הכל נראה חשוך, חשוב שתכירו כי דרך טיפול אפשר להשיג שיפור משמעותי במצבכם. אל תוותרו על כך, כי מגיעה לכם איכות חיים טובה יותר!