איך מאבחנים פוסט טראומה?

מה התסמינים לפוסט טראומה? איך מאבחנים פוסט טראומה? פוסט טראומה יכולה להופיע זמן קצר אחרי האירוע הקשה, או חודשים ואף שנים לאחריו. מי שחווה אירוע קשה עשוי לחזור אליו בזיכרונות ובפלאשבקים לאחר ההתרחשות
צילום: דובר צה"ל

שתפו:

Facebook
WhatsApp

הפרעת דחק פוסט טראומטית (PTSD) הידועה גם כפוסט טראומה, הלם קרב או תגובת קרב היא תגובת דחק מתמשכת לאירוע טראומטי כמו פסטיבל הנובה או מלחמת “חרבות ברזל” אשר כוללת עוררות מוגברת, חודרנות של האירוע הטראומטי והימנעות מגירויים המזכירים אותו. בעמוד הנוכחי, תוכלו לקרוא כיצד מאבחנים פוסט טראומה, גורמים ודרכי טיפול.

כיצד לאבחן פוסט טראומה?

השינוי והפגיעה שתיארתי קשורים בתסמינים האופייניים לפוסט טראומה. בנוסף להם, בין התסמינים העיקריים קיימת חזרה שלא מרפה, חוויה מחדש של האירוע הטראומטי, בכל מיני דרכים. יכולות להיות מחשבות חוזרות על האירוע, לא באופן מכוון, וגם כשהאדם מנסה דווקא לא לחשוב עליו ולשכוח אותו.

אנשים שסובלים מ־PTSD יכולים לנסות להימנע מהטריגרים שמבחינתם מזכירים את האירוע. אם מדובר בגורמים נפוצים בשגרת החיים ההימנעות יכולה ליצור הגבלה קשה על אורח החיים.

דוגמאות לחווית פוסט טראומה חודרנית:

  • חלומות וסיוטי לילה על האירוע
  • זיכרונות מכאיבים של האירוע הטראומטי – מחשבות, דימויים, ריחות או טעמים שהיו באירוע עצמו
  • פלאשבקים – הרגשה שהאירוע קורה שוב
  • תחושות מצוקה כתוצאה מחשיפה למשהו שמזכיר את האירוע הטראומטי

אל תתמודדו עם זה לבד

ניתן לטפל בתסמונת פוסט טראומטית, בחלק מהמקרים בצורה יעילה מאוד, ובחלק, פחות. הטיפול כולל בין היתר טיפול פסיכותרפי (פסיכולוגי) התנהגותי מיוחד לתסמונת זו וטיפול תרופתי. כדי לקבל את הטיפול המתאים, חשוב טרם לבצע את האבחון המתאים על ידי איש מקצוע מומחה בתחום. לעזרה נוספת, היכנסו למרכז הסיוע.