מהי תגובת קרב – כל מה שצריך לדעת על סימני פוסט טראומה

המונח המקצועי Post-Traumatic Stress Disorder - PTSD או בעברית - הפרעת דחק פוסט-טראומטית, מתייחס למי שנחשף לאירוע שהייתה בו סכנת חיים. מחקרים עדכניים בקרב חיילים מדברים על 8-12% מיוצאי ויוצאות מסגרות צבאיות המתמודדים עם תגובת קרב
צילום - דובר צה"ל

שתפו:

Facebook
WhatsApp

מהי תגובת קרב? בקרב הציבור השם המוכר יותר הוא הלם קרב, אך הוא חוטא לתיאור המצב הנפשי בו נמצאים הלוחמים. הלם קרב הוא חלק מהפרעת הדחק הפוסט טראומטית המתייחסת ללוחמים שהשתתפו בקרבות. יש כאלה המתארים כי לא נכנסו למצב של הלם קרב אלא פעלו ונלחמו.

כאשר הגוף נתקל במצב הישרדותי קיצוני ומאיים חלק מהתגובות האינסטינקטיביות יכולות להיות תגובת הילחם או ברח (Fight-or-flight response) הקרויה לעתים תגובת הילחם, ברח או קפא (fight-flight-or-freeze). מדובר על מנעד תגובות נורמלי למצב לא נורמלי.

תגובת קרב יכולה להופיע מספר חודשים עד השנים מהחשיפה לאירוע הקשה. אם במידה וחודש אחרי האירוע מופיעים  סוגי תסמינים, כמו זיכרונות חוזרים ובלתי נשלטים מהאירוע – פלאשבק, ערנות ודריכות גם כשלא נמצאים בסכנת חיים, קשיי שינה, חרדה ועצבנות.

לזמן בו מופיעים התסמינים יש משמעות גדולה, תסמינים שיופיעו בסמיכות לאירוע הם תגובה נורמלית, לעומת אם הם ממשיכים לאורך זמן, או מתפרצים לאחר חודשים או שנים – נדרשת קבלת עזרה מקצועית.


סימנים לתגובת קרב – הלם קרב

חרדה אינטנסיבית ועצבנות

שינויים מהירים במצבי הרוח

התפרצויות כעס וזעם

דיכאון – כולל תחושות של חוסר תקווה, עצב ואובדן עניין בפעילויות שבעבר נהנו מהן

ניתוק קהות רגשית

בידוד חברתי

סיוטי לילה

פלאשבקים – זיכרונות חוזרים ובלתי נשלטים

 

סיוע ותמיכה למתמודדים עם תגובת קרב

קיימת רשת רחבה של תמיכה וסיוע טיפולי – קהילתי ונפשי למתמודדים עם פוסט טראומה. כאשר אחד הדברים החשובים, לא להישאר לבד עם זה.

היחידה לתגובות קרב של צה”ל ומשרד הביטחון, היחידה נותנת טיפול נפשי לחיילות וחיילים משוחררים שלקחו חלק בפעילות מבצעית. הטיפול נעשה ללא צורך בתשלום, הכרה בנכות או הליכים בירוקרטיים.

קו תמיכה של אגף השיקום למתמודדים עם פוסט טראומה

קו ‘נפש אחת’ שמספרו 8944* פעיל 7 ימים בשבוע, 24 שעות ביממה

 

מי יכול לפנות?

נכי ונכות צה”ל המתמודדים עם פוסט טראומה

מי שהגישו בקשה להכרה בנכות במשרד הביטחון

מי ששירתו בצה”ל, במשטרה, בשירות בתי הסוהר וביחידות הביטחוניות ומתמודדים עם קשיים בעקבות אירועים שהתרחשו בזמן השירות

בני משפחה של מי שמתמודדים עם קושי בעקבות השירות

הסיוע ניתן ללא עלות, ללא צורך באישורים כלשהם או בירוקרטיה.