מתי מופיעה פוסט טראומה אחרי מלחמה?

הרבה לוחמים חווים קשיים נפשיים ורגשיים אחרי השירות הצבאי, זה טבעי - אך האם זה אומר שמתפתחת לה פוסט טראומה? בואו נדבר על זה.
מתי מופיעה פוסט טראומה

שתפו:

Facebook
WhatsApp

פוסט-טראומה יכולה להופיע זמן רב לאחר החוויה הטראומטית ולעיתים קרובות מתבטאת בסיוטים, הצפות של זיכרונות לא רצויים, חרדה, דיכאון או בעיות שינה – עם כמה שמדובר במצב מורכב, חשוב להבין שהסימפטומים האלה הם תגובה נורמלית לאירוע לא נורמלי ואינם סימן לחולשה. אגב, בחלק ניכר מהמקרים הם מעידים על מצב זמני בלבד, ואינם מצביעים על התפתחות של פוסט טראומה מתמשכת, כזו שתימשך לשארית החיים.

אם לקחתם חלק במלחמת ‘חרבות ברזל’ או במלחמות קודמות לה, חשוב שתדעו כי ניתן לטפל בהצלחה בפוסט-טראומה וכי אתם לא לבד. יש גישות טיפוליות יעילות שיכולות לעזור להקל על הסימפטומים ולאפשר לכם לחזור לתפקוד מלא. במאמר הבא, נסקור את הגורמים העיקריים שיכולים להוביל להתפרצות של פוסט טראומה, נדבר על החשיבות של קבלת טיפול וסיוע מקצועי וגם נציג את ההשלכות של חוסר טיפול מתאים.

מתי פוסט טראומה נוהגת להופיע?

פוסט-טראומה יכולה להופיע כעבור זמן רב לאחר אירוע טראומטי. בעוד שלחלק מהלוחמים יתפתחו תסמיני פוסט-טראומה בסמוך לאירוע עצמו, אצל אחרים הסימפטומים עלולים לצוץ רק לאחר שנים או אפילו עשורים. לא קיימת “תקופת חלון” מוגדרת שבה פוסט-טראומה בהכרח תתפתח, ולמעשה היא יכולה להופיע בכל נקודת זמן. גורמים שונים כמו משבר אישי נוסף, יום השנה לאירוע הטראומטי או גירויים המעוררים זכרונות כואבים – כל אלה יכולים להוות “טריגר” להופעת תסמינים, גם כעבור שנים רבות של שקט יחסי. לכן, גם אם נראה שהכל בסדר, חשוב להיות ערניים לאפשרות של התפרצות פתאומית של סימפטומים.

הטיפול בפוסט-טראומה יעיל בכל שלב ומאפשר להקל באופן משמעותי על המצוקה, גם שנים רבות לאחר האירוע המקורי. קיימות שיטות טיפול שונות כמו טיפול קוגניטיבי התנהגותי, טיפול בחשיפה ממושכת ועוד, אשר נמצאו יעילות בהפחתת תסמיני פוסט-טראומה גם כאשר הם מופיעים שנים לאחר האירוע המקורי. לכן, חשוב לפנות לעזרה מקצועית ברגע שמזהים סימפטומים, גם אם הם מופיעים זמן רב לאחר הטראומה.

אילו גורמים יכולים לגרום להתפרצות פוסט טראומה?

קיימים גורמים רבים אשר יכולים להוביל להתפרצות של התופעות אצל לוחמים לאחר ששבו מן המלחמה, ריכזנו עבורכם את הגורמים המשפיעים ביותר:

  • משבר אישי כטריגר לפוסט טראומה – משברים אישיים קשים כמו מוות של בן משפחה, גירושין, מחלה קשה או אובדן עבודה יכולים לשמש כטריגר להופעה פתאומית של תסמיני פוסט-טראומה, גם שנים רבות לאחר החוויה המקורית. מצבי לחץ ומשבר מערערים את היציבות הנפשית ומעלים זכרונות ורגשות כואבים שהיו דחוקים ומודחקים זמן רב. האבל, הכאב או החרדה שמלווים משבר מזכירים במובנים רבים את החוויה הטראומטית המקורית וגורמים “לפתוח” אותה מחדש. למשל, חייל שאיבד חברים בקרב וחווה הלם קרב, עלול לחוות שוב סיוטים והצפות זיכרון אם יאבד במפתיע בן משפחה קרוב כעבור שנים. משברים אלה פוגעים בתחושת הביטחון ומחזירים תחושות קשות של אובדן שליטה כמו בזמן האירוע המקורי.
  • יום השנה לאירוע כגורם מעורר – יום השנה של האירוע הטראומטי, או של אבידה קשה שחוו הלוחמים יכול אף הוא לשמש טריגר להתפרצות פתאומית של תסמיני פוסט-טראומה. ההזדמנות להיזכר באירועים הקשים מהעבר מציפה זכרונות כואבים, מחזירה תחושות קשות של פחד, אובדן או אשמה ועלולה לגרום להפרעות שינה, חרדה עזה ועוד. ימים אלה משמשים כתזכורת כואבת לאובדן וסבל ומעוררים מחדש רגשות קשים של צער וכאב שהורגשו בזמן האירועים עצמם. מקרים מסוג זה גורמים לעיתים להחמרה בתסמינים.
  • חשיפה מחודשת לגירויים קשורים – גירויים הקשורים לאירוע הטראומטי כמו ריחות, צלילים או תמונות יכולים לעורר הצפה מחודשת של זכרונות ורגשות כואבים הקשורים לטראומה – תופעה המכונה “פלאשבק”. לדוגמא, רעש פיצוץ יכול להזכיר ללוחם שנפצע בקרב את הרגע שבו נפצע ולעורר סיוטים וחרדה. חשיפה לגירויים מעין אלה, גם שנים אחרי האירוע, עלולה לגרום להתעוררות פתאומית של תסמינים שהיו רדומים זמן רב. גירויים אלה מנכיחים לרגע את הטראומה ומחזירים את האדם לאותם רגעים קשים.

חשיבות הפנייה לסיוע מקצועי

פנייה לסיוע נפשי במקרים של פוסט-טראומה, ללא קשר לפרק הזמן שחלף מאז האירוע הטראומטי, חיונית לשיפור המצב הנפשי ואיכות החיים של הלוחמים. גם אם הסימפטומים מופיעים שנים רבות לאחר הטראומה, כלים רבים לטיפול בפוסט טראומה הוכחו כיעילים ביותר בהקלה משמעותית על הסבל. כיום, כבר קיימות גישות טיפוליות שונות שנבדקו והוכחו כמועילות להתמודדות עם פוסט-טראומה לטווח ארוך. הטיפולים השונים מתמקדים בעיבוד מחדש של הזיכרונות הטראומטיים, הפחתת תגובות הבהלה ושיפור התפקוד היומיומי. התוצאות מרשימות ומסייעות לחזרה לשגרה.

לכן, חשוב מאוד שלוחמים הסובלים מתסמיני פוסט טראומה יפנו לסיוע נפשי מקצועי ויקבלו טיפול הולם, גם אם חלפו שנים מאז האירועים הקשים אותם הם עברו. התמודדות לא מטופלת עם פוסט טראומה לאורך שנים רבות עלולה להחמיר את המצב ואף לגרום להופעת הפרעות נפשיות נוספות. הטיפול המקצועי יכול לעזור להימנע מכך.

השפעות מצטברות של טראומה לא מטופלת

התמודדות לא מטופלת עם תסמיני פוסט-טראומה, לאורך שנים רבות עלולה להוביל להחמרה ניכרת במצבו הנפשי של הלוחם ואף לגרום להופעת הפרעות נפשיות נוספות כמו דיכאון קליני, התמכרויות לסמים כמו גראס, חרדה ועוד. ככל שהזמן עובר מבלי שהסימפטומים מטופלים, כך הם הופכים למשמעותיים ועמוקים יותר ופוגעים בתחומי חיים רבים כמו משפחה, עבודה ויחסים חברתיים. למשל, בעיות שינה כרוניות עלולות לפגוע בתפקוד היומיומי, סיוטים והצפות זיכרון עלולים להרחיק בני זוג, וכדומה. לכן, חשוב ביותר לפנות לעזרה מקצועית ברגע שמזהים סימפטומים של פוסט-טראומה ולא לחכות שנים, שכן הטיפול הופך למורכב יותר ככל שהזמן עובר.