מפקד היחידה לתגובות קרב בצה”ל: “אנחנו ערוכים עם מאות מטפלים לסייע נפשית לכל מי שזקוק”

סא"ל עוזי בכור, מהיחידה לטיפול בתגובות קרב עם כלים מעשיים להתמודדות של לוחמים ובני משפחותיהם בזמן מלחמה, על מערך הסיוע הנפשי של צה"ל בקווי הלחימה ובניית חוסן אישי ומשפחתי

שתפו:

Facebook
WhatsApp

להאזנה לפרק 36 בכל הפלטפורמות:

ימי הלחימה בעזה נמשכים, עשרות אלפי חיילי מילואים לצד כוחות סדירים פועלים במספר חזיתות. כמעט חודש ימים מאז השבת השחורה של 7.10 שהותיר את ישראל בטראומה לאומית, מספר הנרצחים לא נתפס, החטופים עדיין בעזה, ומספר הפצועים פיזית ונפשית בחודש האחרון ממשיך לעלות בכל יום. עד כה עדכן הביטוח הלאומי על 19 אלף פצועים פיזית ונפשית, מספר טראגי של מעגלי פציעה וכאב, ועדיין לא נספרו הפצועים של צה”ל וכוחות הביטחון.

היחידה לתגובות קרב של צה”ל ומשרד הביטחון באה לתת מענה בשגרה ובחירום לכל הלוחמים והלוחמות ותומכי הלחימה שזקוקים לסיוע ותמיכה. סא”ל עוזי בכור הוא מפקד היחידה שמטפלת מאז ימי הלחימה בעשרות אנשי מילואים ולוחמים שמבקשים לעבד את מה שארע בשדה הקרב. כל מערכי בריאות הנפש פועלים במיוחד בחודש הראשון לעבד את החוויות לפני שיתפתחו לסימני פוסט טראומה.

צה”ל נכשל בלא מעט פרמטרים, אבל נראה כי בתחום הטיפול בחיילים יש שינוי מגמה ותפיסה. מי שהיו באיזורי אסון ומלחמה זוכים לקבל מענה טיפולי מידיי על קו הגבול. הצבא מתחיל להבין כי החשיפה למראות קשים של חיילים פצועים או הרוגים, סכנת מוות תמידית וטבח של אלפי אזרחים וילדים, יוצרים סערות בכל אדם נורמלי ויש לתת מקום ומענה למצוקות הנפשיות.

אחד הלקחים ממבצע צוק איתן הוא קידום אנשי רפואה נפשית אל קו ראשון לחיילים, לצד קציני בריאות הנפש שעוסקים במניעה ועיבוד של התכנים. הלוחמים יוצאים לפעילות עיבוד של החוויות וחוזרים חזרה להילחם. מי שזקוק לטיפול והשגחה צמודה, נשלח למרכזי בריאות הנפש שהקים הצבא.

לפרקים הבאים