אחרי מלחמת “חרבות ברזל”, מאות אלפי אנשי מילואים שבו לבתים ולשגרת החיים — אך בפועל נשארו עם עומס רגשי, חוויות לא מעובדות ואתגרים נפשיים. אייל הנס, ראש אגף לחיילים משוחררים ומילואים במשרד הביטחון, מספר על המהפכה שהוביל, הקמת יחידה ייעודית למילואים ותוכנית החוסן 'עמית'.
לדברי הנס, עד ה־7 באוקטובר האגף עסק בעיקר ב"מקפצה לאזרחות" — תעסוקה, לימודים ושירותי ייעוץ. אך אז הגיע השינוי. ״שאלתי את עצמי — מי רואה את אנשי המילואים האלה כשהם חוזרים הביתה? צריך עוד מבוגר אחראי״.
כך נולדה אפליקציית 'עמית', שנועדה לתת לחיילי מילואים וּמשוחררים חבילת תמיכה מיידית — בדיסקרטיות וללא בירוקרטיה. ״הבנו שיש אוכלוסייה שלמה שלא מטופלת. אנשים לא צריכים הגדרה או נכות כדי לקבל תמיכה״, הוא מסביר.
האפליקציה כוללת שלוש שכבות:
- כלים אפליקטיביים לחיזוק החוסן וסיוע למצבי חרדה
- טיפולי גוף-נפש
- סדרת טיפולים נפשיים אישיים או זוגיים
לכל משתמש מוקצים 12,000 נקודות לרכישת טיפולים דרך האפליקציה, באופן עצמאי לחלוטין. ״אתה קובע בזמן שלך, בקצב שלך. אנחנו לא רואים נתונים ולא מחזיקים מאגר. כל התפיסה היא — אתה לוקח אחריות על עצמך״.
ההיענות מפתיעה: מתוך 400,000 לוחמים שהיו חלק מהמלחמה, 320,000 כבר הורידו את האפליקציה. ״אפשר ללמוד מכך דבר פשוט: אנשים מרגישים שהם צריכים משהו. את הקביים הראשונות״, אומר הנס. ״הכי חשוב — שהם מרגישים שרואים אותם״
התוכנית נבנתה למניעה מוקדמת של הידרדרות נפשית: ״אני מקווה שבעזרת התוכנית נמנע מאנשים להגיע לפוסט טראומה. יש להם כוחות נפש להתקדם״. מקרים שבהם המטפל מזהה צורך בטיפול עמוק יותר, מתבצעת העברה לאגף השיקום — ברשות המשתמש.
לקראת 2026 צפויים גם טיפולים קבוצתיים וסדנאות עיבוד חוויות בארץ ובחו״ל. ״אנחנו מבינים שהנפש והחוסן ימשיכו ללוות אותנו שנים קדימה״, אומר הנס. ״אי אפשר לחשוב שאחרי שנה וחצי של לחימה הכל יהיה כרגיל״.
הנס מסכם באופטימיות: ״אנחנו בונים את העתיד של המדינה. אני בטוח שיהיה פה טוב״.