פצועי צה”ל וותיקים למען פצועי המלחמה: הכירו את תוכנית המנטורים לפוסט טראומה

מגדלורים של השראה: בזכות שיתוף פעולה של צה"ל ואגף השיקום ביחד עם הפסיכולוג יורם בן יהודה, המומחה המוביל לטיפול בטראומה צבאית, הוקמה יחידת המנטורים שתלווה את פצועי הנפש מהמלחמה בפיקודו של סא"ל יריב לב ארי

שתפו:

Facebook
WhatsApp

להאזנה לפרק 55 בכל הפלטפורמות:

תוכנית המנטורים ללוחמים ולוחמות שנפצעו בגופם ובנפשם – באפריל 2022 סא”ל (במיל’) יריב לב ארי הניע תהליך במערך הנפגעים בצה”ל להקמת תוכנית מנטורים לפצועים שאותה אישר מספר חודשים לפני פרוץ המלחמה אצל ראש אכ”א בצה”ל. תוכנית “ממשיכים בחיים”, בה נכי צה”ל ותיקים עם מסלול שיקום חיים מעורר השראה ילוו פצועים חדשים עם פציעה דומה לנכה הותיק במחלקות השיקום למשך שנה. כאמור תוכנית זו זכתה לאישורו המיידי של ראש אכ”א, יניב עשור.

יריב לב ארי, נכה צה”ל בעצמו, שנפצע אנושות לפני 12 שנים והיה על סף מוות, הצליח במסע חייו להשתקם בצורה יוצאת דופן והפך להיות אחד הסמלים הבולטים של צמיחה מתוך פציעה חסרת סיכוי.

יריב, החל להקים יחד עם צוותו וסגנו סרן (מיל’) אהרון קרוב את יחידת אנשי המילואים שנמצאים תחת ענף פצועי ונכי צה”ל במערך הנפגעים.

מאז תחילת המלחמה הוכשרו עשרות מנטורים עם פציעות פיזיות, חלקם מרותקים לכיסאות גלגלים, אך ההשראה שמגיעה מהם סוחפת כל אחד. המנטורים צוותו למקרים הקשים ביותר שהגיעו אל בתי החולים והחלו ללוות חלק מהפצועים.

בעקבות הפציעות הנפשיות הרבות של לוחמים ולוחמות, התרחבה פעילות היחידה. יריב לב ארי חבר לפסיכולוג יורם בן יהודה, ביחד עם צה”ל ואגף השיקום, יזמו תוכנית הכשרה של חצי שנה במכללה, שם מקבלים פצועי צה”ל וותיקים המתמודדים עם פוסט טראומה משירותם הצבאי או הביטחוני, ועשו מסלול שיקום מעורר השראה, כלים ללוות פצועים חדשים, כחלק ממעטפת טיפולית רחבה של עובדים סוציאליים ופסיכולוגים, בחוות החוסן במקומות אחרים.

בימים אלה נמצא המחזור הראשון בתהליך הכשרה, מסלול ב’ כבר צפוי לצאת ורשימת ההמתנה להצטרפות לתוכנית המבוקשת מתארכת.

“אנחנו יוצרים כאן מצב של WIN WIN, הפצועים הוותיקים שעשו כברת דרך בשיקום וחוו על בשרם את העליות והירידות של תסמיני הטראומה, נקראים לדגל לסייע לאחרים, הם מתגייסים למילואים, עולים על מדים, מקבלים כלים להעצמה וחוסן ויוצאים לתמוך בפצועים צעירים ובני המשפחות, אין חכמים כבעלי ניסיון”. מסכם יריב מפקד התוכנית.

לפרקים הבאים