ראש אגף השיקום לימור לוריא, מתייחסת ליחס אלים כלפי עובדי אגף השיקום: “לא אלה פניהם של פצועי צה”ל”

וועדת העבודה והרווחה ממשיכה בדיוניה על חוק הנכים בהם עלו סעיפים שונים לדיון ואישור, בתוך הדיון שיתפה ראש אגף השיקום על מסכת איומים והשפלות מהם זוכים אנשי אגף השיקום
צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

שתפו:

Facebook
WhatsApp

ועדת העבודה והרווחה המשיכה לדון היום בהצעת החוק לעיגון זכויותיהם של נכי צה”ל. בפתח הדיון התייחסה ראש אגף השיקום לימור לוריא למקרה של יחס אלים כלפי אחת מעובדי אגף השיקום שאירע בשבוע שעבר: “אחד מפצועי צה”ל הגיע עם מגאפון לאחד ממחוזות אגף השיקום, הכפיש והעליב את אחת מעובדות אגף השיקום, תמונתה פורסמה ברשתות תוך גידוף ויצירת שיח אלים כלפיה וכלפי האגף. אגף השיקום עושה כל שביכולתו לשפר את המענים לנכי צה”ל, יחד עם זאת, באותה נחישות והתלהבות- לא נאפשר אלימות כלפי אף משרת ציבור. לא אלה פניהם של פצועי צה”ל”.

יו”ר הוועדה ח”כ ישראל אייכלר אמר בהתייחס לדברים: “כל אחד ממשתתפי הדיונים יכול לומר את דעתו וגם את התנגדותו, אבל חשוב לזכור שלכל מילה שאומרים כאן ובציבור יכולה להיות השפעה על צד שלישי, שעלול גם לעשות דברים חמורים, ולכן כל מי שיושב פה צריך לנהוג ולדבר באחריות. אנחנו עושים כל שביכולתנו כדי לסיים את הדיונים בהצעת החוק בכנס הנוכחי, כי יש עשרות אלפי נכים שמחכים לו, ועושים מאמץ גדול לאפשר לכולם להשתתף ולהביע את עמדותיהם אבל לא ניתן במה לכל דבר שעלול להביא לאלימות נגד עובדים, ח”כים ועוד”.

יו”ר ארגון נכי צה”ל עידן קליימן הצטרף לדברים ואמר: “אנחנו מוקיעים את הדברים האלה ומתמודדים איתם לא אחת בעצמינו”.

נדב הירש, פעיל למען זכויותיהם של הלומי הקרב: “התייחסנו והוקענו את הפרסומים האלה בפלטפורמות שלנו, יחד עם זאת צריך להבין שיש הרבה אנשים שסובלים כי הם מרגישים שאגף השיקום לא מאפשר להם להתקדם, לא נותן להם את המעטפת שהם צריכים והם מתוסכלים. העובדת שכלפיה הופנו הפרסומים היא עובדת שעזרה לי מאוד באופן אישי, ואנחנו לא נאפשר אף מתקפה כנגד עובדי אגף השיקום, שמצילים חיים בעבודתם”.

בהמשך דנה הוועדה בסעיפי החוק. בין היתר נידון הנושא של אופן גבייתם בחזרה של כספים ששולמו לנכה צה”ל ביתר. הנוהל הקיים קובע כי בכל חודש ייגבו בחזרה עד שליש מהתגמולים המשולמים לנכה וכן הטבות המשולמות לו, כאשר החוק החדש מבקש להחריג מהגבייה הטבות רפואיות.

כמו כן דנה הוועדה בסעיף הקובע שנכה צה”ל המרצה עונש מאסר יאבד את זכאותו לתגמולים ולזכאויות נוספות למשך תקופת המאסר. יועמ”שית הוועדה עו”ד יעל סלנט הבהירה כי הסעיף ששולל את הזכאות לתגמולים בתקופת המאסר הוא סעיף קיים בחוק, וכרגע רק מוסיפים לסעיף את הזכאויות הנוספות.

עו”ד קובי זכאי, המייצג את נכי צה”ל מטעם ארגון נכי צה”ל אמר: “הגיע הזמן לבטל את הסעיף המיושן הזה. אדם מגיע לפעמים לבית סוהר בגלל שטויות. למה לא מגיע לו לקבל את התגמולים והזכאויות שלו, שניתנים לו בין היתר פיצוי על הסבל שנגרם לו? גם פנסיה לא שוללים מאדם שנמצא במאסר”.

אחד הנציגים של הלומי הקרב בדיון אמר כי “לפעמים הנכות של אדם היא שהביאה אותו לבצע את המעשה, למשל אם הלום קרב איבד את העשתונות והגיע לכלא”.

יו”ר ארגון נכי צה”ל עידן קליימן הדגיש בתגובה כי אין לבצע חיבור בין פוסט טראומה לבין ביצוע מעשים פליליים.

יו”ר הוועדה ח”כ אייכלר אמר כי הוועדה תבקש לבחון האם ניתן להבחין לנושא זה בין הזכאים על פי הנסיבות שבהן אדם יושב בבית הסוהר.