הכנסת מודיעה – נוצלו רק 255 מיליון מתוך 900 מיליון לרפורמת “נפש אחת”

הוועדה המשותפת לתקציב הביטחון, של ועדת הכספים וועדת החוץ והביטחון, בראשות ח"כ יולי אדלשטיין, קיימה היום דיון בנושא תקציב אגף שיקום נכים במשרד הביטחון ומימוש רפורמת "נפש אחת"
צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

שתפו:

Facebook
WhatsApp

לימור לוריא, סמנכ”ל וראש אגף השיקום במשרד הביטחון: רפורמת “נפש אחת” חוללה שינוי משמעותי בטיפול בנכי צה”ל – קידמה והרחיבה את המענים הניתנים לנכי צה”ל בכלל ולמתמודדים עם פוסט טראומה בפרט. שר הביטחון ומנכ”ל המשרד מחויבים לנכי צה”ל ולרפורמה. לא נעצור עד שנשלים את המשימה במלואה. עיגון ההטבות לנכי צה”ל בחקיקה הוא קריטי להמשך מימוש הרפורמה. מזה עשור לא עודכנו ההטבות לנכי צה”ל עד לקידום החקיקה. אנו סבורים שיש לתת מענה, כאן ועכשיו, ולכן אנחנו מקדמים בימים אלה העברת החלטת ממשלה שתעדכן את סכומי הסיוע בתחום הדיור ובתחום הרכב הרפואי.

עידן קלימן, יו”ר ארגון נכי צה”ל: אני חותם על כל מילה של לימור, אבל לא משנה מה היא תעשה כיום או כמה היא תרצה, בתמחורים הקיימים, אי אפשר לשקם נכה. יש פה אנשים שמתחבאים מאחורי החלטת ממשלה ששינוי מחייב חקיקה. שנים אמרו שאי אפשר רק בהחלטת ממשלה, ואז איציק סעידיאן הצית את עצמו, ופתאום הכל היה אפשרי. הייתה החלטת ממשלה, והשלב הראשון שלה יושם. אבל כל מה שהיה אמור להיות מיושם תוך 90 יום – עדיין תקוע, שנתיים לאחר מכן. הכל מתוקצב, הכל מוכן לפעולה, הטילו על שר הביטחון אחריות, אבל לא נתנו לו כלים וסמכות לממש אותם. החלטת הממשלה 4088 משנת 2012 קובעת ששר הביטחון לא יכול לשנות הטבות לנכי צה”ל שיש להן עלות תקציבית, אלא רק דרך חקיקה. הוצג פה תקציב אגף של עד 5.4 מיליארד, אבל הוא תיאורטי. לרפורמת נפש אחת יש 900 מיליון ₪ אבל רק 255 מיליון ₪ נוצלו בגלל המגבלות הללו.

יו”ר הוועדה המשותפת לתקציב הביטחון, ח”כ יולי אדלשטיין סיכם: אנחנו כוועדה רושמים לפנינו את השיפורים הרבים שחלו בפעילות אגף השיקום בתקופה האחרונה, כולנו עדים לזה. עם זאת, לא חלו עדכונים בתנאים הבסיסיים ביותר, כמו דיור ורכב, באופן שאינו מתכתב עם המציאות, ונצטרך לדאוג לזה. שמחתי לשמוע את ההסכמה בקרב חברי הוועדה מהסיעות השונות, ואנחנו נפנה לוועדת העבודה והרווחה בעניין, ובמידה ויש שם עומס, וזה בהחלט יכול לקרות, צריך פתרון כלשהו שיכול להריץ את החקיקה – ועדה משותפת, ועדת משנה, ועדה מיוחדת – עוד בכנס הנוכחי. הייעוץ המשפטי לוועדה יפנה במקביל למשרדי הביטחון, האוצר והמשפטים, לקבל את התייחסותם המיידית לסוגיית עיכוב הרפורמה בגלל החלטת ממשלה, ועמדתם לגבי ביטולה, העברת החלטת ממשלה חדשה או גם וגם.
למצגת אגף השיקום מהדיון, הכוללת את פירוט תקציב האגף בשנתיים הקודמות ולתקציב הקרוב